Oct.
03
2018

Megosztom

Szüleim, ahogy bizonyára téged is, arra tanítottak, hogy osszam meg, amim van. Elfogadtam, igyekeztem, nem mondhatom, hogy szívből jött, hogy könnyű volt, nem is igazán értettem miért fontos ez. Mégis mit osszak meg? Mindent? Felnőttünk, gyerekeink lettek, családot alapítottunk. Mindent és mindenünket boldogan megosztunk szeretteinkkel, bárcsak még annál is többet adhatnánk nekik! De nem lehet, mert nincs erőm vagy időm több. Hányszor sóhajtottam fel, ha lenne egy weboldal, ahol időt, csak egy keveset letölthetnénk, de jó lenne! 

Megosztás 

Idő. Mit tegyünk, amikor ezer felé kellene szakadni, de nem tudunk. Egész egyszerűen nem. Amikor eljön a hétvége, és ott vár az egész heti házimunka, és van valaki, aki csak arra vár, hogy végre leüljünk mellé a szőnyegre, és csak az övé legyünk. És Te ezt tudod. És kimondod azt, amitől mind a kettőtök szíve megszakad: Nincs időm.

De tudnod és tudnunk  kell, más lett a világ. Mert megosztani ér. Mert lehet.

„Szeretném mindenkivel megosztani azt …” – kezdettel olvassuk, vagy éppen kedveljük a különböző közösségi oldalakon ismerőseink bejegyzéseit. Hol tart ma a világ?

2018-t írunk, mindez azt jelenti, hogy olyan átalakulások zajlanak a világban, amelyek gyökeresen megváltoztatják az emberek viselkedését. Többféle vagyontárgy létezik, amit egy-egy személy vagy család nem tud eléggé kihasználni. Ilyen lehet a lakás, nyaraló, lakókocsi, gépjármű, kerékpár, különféle szerszámok vagy bármi más. Ezeket a javakat korábban azért nem osztották meg, mert nem lehetett könnyen megszervezni, mikor ki és mennyiért veheti őket igénybe. Az internet azonban számtalan változást eredményezett e téren, mert szinte ingyenes információáramláson alapul. Felhívásunk, üzenetünk ma már pillanatok alatt eljut bárkihez. Így pedig akár néhány perc alatt – valamilyen ellenszolgáltatásért cserébe – bérbe vagy kölcsönadhatjuk vagyontárgyainkat. Ezért érdemes megismerni az új irányzat, a sharing economy fogalmát, hogy tisztában lehessünk a benne rejlő hatalmas lehetőségekkel.

Sharing economy

A sharing economy elterjedése azért is vált lehetővé, mert megváltozott a termékekhez és szolgáltatásokhoz való viszony. Ma a tárgyakhoz, eszközökhöz, de akár a szellemi javakhoz való hozzáférés is fontosabb, mint a tulajdon. Például az online fájlmegosztás már nem számít újdonságnak. A másik előnye – mondjuk úgy, diszkrét bája – abban rejlik, hogy ezzel a szemléletmóddal a környezettudatos életmód iránt elkötelezettek is azonosulni tudnak. A sharing economyra érdemes odafigyelni, mert a nyugati világot már szinte teljesen meghódította. A fogyasztói társadalom megrögzött hívei aggódva tekinthetnek a jelenségekre, hiszen a mindenhatónak tekintett gazdasági növekedés szempontjából viszont nem kívánatos, hogy ne vásároljon meg mindenki mindent magának. Azonban, ha a társadalmi és a környezetvédelmi szempontokból tekintünk a folyamatokra, akkor előnyös, ha az eszközöket megosztjuk egymással, mert így kevesebbet kell előállítani, kevesebb kárt okozunk a természetben is egyúttal.

A megosztáson alapuló, közösségi gazdaság tehát egy éppen kibontakozó új mozgalom, melynek azonban jelentős hatása lesz majd a jövő gazdaságára is. Elterjedéséhez hozzásegített a gazdasági válság is, elsősorban azonban a hatékony kommunikáció kedvez térhódításának. Az egész elv arra épül, hogy az emberek egy része megelégszik a hozzáféréssel is, nem akarja minden áron a tárgyakat birtokolni. Egyesek ebben korszakalkotó újdonságokat látnak. Más szemszögből nézve: már az ősközösség idején is létezett, az ősember is ismerte a megosztáson alapuló közösségi fogyasztást, még ha magát a kifejezést nem is. A hagyományos fogyasztói szokásokat hatékonyabbak váltják fel, bizonyos szemszögből ez történik csupán.

Van nevük is?

A hazai internetezők valamivel több, mint harmada hallott a közösségi, illetve megosztáson alapuló gazdaság fogalmáról, és minden ötödik internethasználó részese is annak – derült ki az eNET 2016. novemberi online a Sharing Economy népszerűsége témakörében kérdőíves kutatásából.

Hazánkban az elmúlt két évben a közösségi gazdaság legnagyobb szereplői megerősödtek, a piaci jelenlétük által felvetett kérdéseket a hagyományos konkurensek és az állami szabályozás sem tudja megkerülni. Nyáron, kétéves működés után kivonult Magyarországról az Uber, ugyanakkor az általa hagyott piaci résbe azonnal benyomultak az új szolgáltatók, szolgáltatások. A másik nagy sharing economy szereplő, az Airbnb 2015-ben, a vendégéjszakák számát tekintve itthon megszerezte a szálláspiac ötödét  - a BDO adatai szerint.

A sharing economy-t pillanatnyilag visszafogott lelkesedés övezi az internetezők világában. Bár izgalmas, új lehetőségnek tartják, valamint olyasminek, ami jó mód környezetünk védelmére (46% ért ezen állításokkal egyet), mégis nagy visszatartó erő a használatban a bizalom megléte vagy hiánya: közel hattized úgy nyilatkozott, hogy nem bízik meg annyira idegen emberekben, hogy a tulajdonát kölcsönadja, vagy a lakásába beengedje.

A sharing economy tehát a bizalom kialakitásában is nagy szerepet játszik, piacilag motivált, hogy minél pontosabb és hatékonyabb mechanizmusokat találjon ki egyfajta bizalmi index megalkotásában. A közös cél vagy igény, a technológia és a megbízhatóság hármasa az, ami ezt az új innovatív folyamatot népszerűvé tette.

Ma már kijelenthetjük, hogy idejét múltak lettek a különböző auditori mínősítések, az Interneten adott mínősítések azok, amik igazán számítanak. A bizalom kiépítésekor lényegessé válik ismét az internet-alapúság, hiszen ennek köszönhetően a résztvevők leinformálhatóak. A megosztásra építő szolgáltatások működése ugyanis elképzelhetetlen egy megbízható értékelő rendszer nélkül. Az egyes felületeken például így a sofőr és a szállásadó, de az utas és a bérlő is egyaránt könnyen minősíthető és nyomon követhető, ami elősegítheti a bizalom elnyerését.

MIndezek alapján elmondható, hogy a közösségi gazdaság már nemcsak a spájzban van, de ott toporog a nappalinkban és helyet akar foglalni a kocsinkban is. Mi lesz a neve? Csak idő kérdése, hogy mindazokat a fogalmakat amik szerte a világban tért hódítanak: elterjesszük itthon is. Airbnb, Telekocsi, vagy éppen a Tasker, együtt, közösen, megtaláljuk mi legyen itthon az a keresőszó, amivel egymásra találhatunk.