Jan.
08
2019
Fogadom, fogadom: te milyen ígéretet tettél újév hajnalán?

Gyakran teszünk fogadalmakat szilveszterkor, hajlamosak vagyunk gondolkodás nélkül ígéreteket tenni. Egyes statisztikák szerint az ígéretek többsége elbukik, legfeljebb a 8-10 százalékát sikerül betartani. Egy-egy újévi ígéret átlagos élettartama mindössze 6 hét. Február közepére az újévi fogadalmak négyötöde a süllyesztőben végzi.

A Time magazin összegyűjtötte, mik a leggyakoribb fogadalmak. Első helyen nem meglepő módon a „Megszabadulni néhány kilótól és többet edzeni”, ígéret szerepel, ezt követi aLeszokni a dohányzásról”.

Az újévi fogadkozás ősi szokását az Egyesült Államokban porolták le, a nagy gazdasági világválság idején. A válság előtt, az 1920-as évek elején az amerikaiaknak legfeljebb az ötöde próbált változtatni az újév hajnalán, az életén. Mára az Egyesült Államokban és Nyugat-Európa egyes országaiban az emberek mintegy fele fogadkozik évről-évre, hogy valamilyen fontos körülményén változtat.

Adunk pár ötletet, arra, hogy szabaduljatok meg a felesleges kilóktól. Tesszük ezt azzal a céllal, hogy ne vesszen kárba a sok-sok igyekezet, az óhajtott fogyás érdekében elvégzett munka és lemondások sora. Meggyőződésünk, hogy az egészséges életre való törekvés mindennél fontosabb. Ennek érdekében nemcsak fogyókúrás ötleteket, hanem egyéb ötleteket is szeretnénk adni. Habár kísérleti tények igazolják valamennyit, mégis szubjektív ajánló következik.

Napjainkban számos fogyókúra-típus látott már napvilágot: Atkins, 90 napos diéta, gyümölcsdiéta, léböjt-kúra. Nagyon fontos kihangsúlyozni, hogy ahhoz, hogy fogyjunk és azt követően meg is tartsuk a súlyunkat, elengedhetetlen az életmódváltás. Ez persze nem azt jelenti, hogy akkor egész életünkben koplalni kell, erről szó sincs. Mindössze meg kell válogatni, hogy mit eszünk, mikor, hányszor és mennyit!

Az emberi szervezet úgy van programozva, hogy egészséges működéséhez minden anyagra szüksége van. Szénhidrátra (keményítőre), fehérjére egyaránt. A mérték az érték! Ezt támasztja alá számos kutatás, amely bebizonyította, hogy a jó alakhoz semmi más nem szükséges, mint rendszeresen és változatosan enni.

1. Kerüljük a finomított szénhidrátokat (péksütemény,édesség)! Így elkerülhetjük azt a hibát, hogy sokkal több kalóriát veszünk magunkhoz, mint kellene, valamint azt, hogy szervezetünk a számára felesleges szénhidrátokat zsírrá alakítsa át.

2. Felejtsük el a koplalást! Ha szervezetünk nem kap elegendő mennyiségű ételt, anyagcserénk tartaléklángra kapcsol, s minden apró bevitelt azonnal elraktároz az ínséges időkre. Ez egy evolúciós örökség. A koplalás során szervezetünk maximálisan alkalmazkodik, így egy idő után elegendő neki az a picike kalória mennyiség, amelyet adunk neki. Amikor azonban visszatérünk a normális étkezésre, nem tud mit kezdeni az eddigi kis mennyiséghez képest nagyobb adaggal, nem dolgozza fel, szintén el kezdi raktározni.(Talán mondanom sem kell, hogy nem izomként).

3. Együnk naponta többször! Miután kiiktattuk a felesleges vércukor emelkedést szolgáló szénhidrátok bevitelét, figyeljünk oda arra, hogy naponta 5-ször együnk! Ha 3 főétkezés mellett 2 kisebbet iktatunk be, elkerüljük azt, hogy leessen a vércukrunk, amelynek hevében könnyen ránk tör a farkaséhség. A napi 5-szöri étkezés során anyagcserénk sem lassul le, így elkerülhető a tartaléklángra kapcsolás.

4. Az éltető víz. Naponta legalább 3 liter kalóriamentes innivalót fogyasszunk. Ez azért fontos, mert a víz tisztít, megszabadít a lerakódott méreganyagoktól. Ha megfigyeljük testünk jelzéseit, sokszor nem is ételre vágyik, csupán folyadékra, s 1-2 pohár víz elfogyasztása után már nem is érezzük magunkat éhesnek. A vízfogyasztással kapcsolatban kutatók szintén érdekes adatra hívták fel a közelmúltban a figyelmet. A kísérlet során bebizonyosodott, hogy aki minden órában elfogyaszt egy nagy pohár vizet, az – ha mellette nem tömi magát édességgel – 3 kilót ad le egy hónapban. Ragadjuk hát meg az ásványvizes palackokat!

5. Mozgás. Nem kell minden nap mozogni ahhoz, hogy fogyjunk. Mi több, egy olyan tanulmány látott néhány évvel ezelőtt napvilágot, amely azt bizonyítja be értekezésében, hogy alakunk milyenségéért a sport mindössze 30%-ban felelős. Testünk kinézetének 70%-át a táplálkozásunk határozza meg. A sport energiát ad, felpörgeti anyagcserénket, kitisztítja elménket, erősíti immunrendszerünket, és csökkenti az éhségért felelős hormon termelődését is. Emellett endorfint is képzünk sportolás közben, amely, mint tudjuk, boldogsághormonként vonult be a köztudatba. Aki feszes formát is szeretne, az legalább hetente 4-szer mozogjon legalább napi 20 percet. Ez lehet egy gyors tempóban végzett gyaloglás a szabad levegőn, vagy biciklizés a parkban.

De sokszor nincs időnk arra, hogy heti akárcsak heti egy alkalommal is elmenjünk a közeli edzőterembe. Íme 5 gyakorlat, amit otthon 5 perc alatt elvégezhető és máris slankos, modelleket megszégyenítő hasfalad lesz. Kezdetben minden gyakorlatból 10-10 db-ot végezz, a plank-et 10 másodpercig tartsd. Hetente 10-zel növeld minden egyes gyakorlat sorozatszámát, vagy kövesd a videoban elmondottakat.

Olvasnál még ebben a témában? Életmód váltás, életvezetési tippeinkkel folytatjuk a sort, de addig is, írd ki azt a munkát a Clickforwork-ön, amivel segíthetünk, hogy ezúttal ne kelljen feladni az újévre tett fogadalmad. Sok sikert kíván ehhez a Clickforwork csapata.